Löpande bokföring


Låt oss på Account Ekonomipartner sköta din löpande redovisning. Vi bearbetar din löpande bokföring varje månad, eller efter annat lämpligt tidsintervall. Bokföringen sker antingen hos oss eller direkt på plats i din egen dator. Saknar du digitalt system så hjälper vi dig ställa om och digitalisera, eller fortsätta med papper och pärmar om så önskas. Vi utgår alltid efter kundens behov.

Redovisning ska enligt lagar och regler ske löpande


Med löpande bokföring (eller löpande ekonomi) menas att du bokför och redovisar verksamhetens alla försäljningar, kostnader och inbetalningar i kronologisk ordning. Till varje händelse måste det finnas ett underlag – t.ex. ett kvitto, en faktura eller reseräkning. 

Vilken bokföringsmetod passar mig?


Löpande bokföring kan gå till på två sätt – via kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Kort och gott handlar det om när du väljer att bokföra företagets händelser (t.ex. en faktura).

Kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden): affärshändelserna kostnadsförs på betalningsdatumet. Du bokför alltså när du betalar eller får in pengar till organisationen. Passar små företag med omsättning under 3 miljoner kronor per år.

Fördel: Enkelt och snabbt

Faktureringsmetoden: Du bokför varje händelse (t.ex. kund- eller leverantörsfaktura) två gånger. Första gången blir när du får fakturan – dvs på fakturadatumet. Nästa gång du bokför fakturan är när den blir betald. Obligatoriskt för företag med omsättning över 3 miljoner kronor per år. 

Fördel: Bättre överblick över ekonomin

Digitalt eller på papper?


Hos Account Ekonomipartner är vi måna om att ta fram bokföringslösningar för alla. Nu för tiden sker den mesta löpande redovisningen digitalt i system som Fortnox eller Visma, men vi har även kunder som valt att fortsätta sköta sin bokföring med papper, underlag och pärmar.

För att följa med i de ständiga förändringarna i branschen har vi valt att arbeta med välkända leverantörer av programvaror där uppdateringar sker kontinuerligt. Vi hjälper dig ta fram unika digitala och framtidssäkra lösningar som passar just din verksamhet.

Viktigt att spara alla underlag


Enligt lag ska du som företagare spara allt som kommer in fysiskt i företaget (kvitton, fakturor, osv) i sju år. Vi kan hjälpa dig få ordning och reda och även omvandla dina fysiska underlag till digitala – då kan du kasta dina papper och kvitton efter bara tre år. 

Rätt från början


Vårt gemensamma ledord och arbetssätt är ”rätt från början” dvs, att göra allt rätt från början och på så sätt minimera eventuella fel eller dubbelarbete som kan uppstå senare. På så sätt blir vårt arbete mer effektivt på lång sikt och genererar, förutom att det blir rätt, även nytta för kunden då det innebär kostnadsbesparingar.

Låt oss sköta din bokföring

Kontakta oss

Lokal byrå, med internationellt nätverk


Account Ekonomipartner AB är en lokal byrå med kunder från Örebro med omnejd. Med ett stort nätverk av kvalificerade aktörer i branschen både nationellt och internationellt säkerställer vi bästa möjliga kvalitet på våra tjänster.

Bland våra kunder finner du både aktiebolag, enskilda firmor, samt små och medelstora företag. Alla med sina unika behov och lösningar.

Vi är auktoriserade redovisningskonsulter och medlemmar i SRF, vilket betyder att vi genomgår kontinuerliga kvalitetskontroller. Denna branschorganisation har högt ställda krav på hur våra uppdrag ska utföras och att vi genomgår fortlöpande utbildningar. Allt för att våra kunder ska känna sig trygga.